- 15%
Limba si literature romana pentru clasa a V-a. Caiet de exercitii pe baza noii programe si a manualelor alternative de limba si literatura romana, in vigoare
de Ion Popa, Marinela Popa
Cod produs: 0000210460
Editura: Niculescu SRL
Data aparitie: 2020
Editie: Editia I
ISBN: 978-606-38-0376-5
Numar de pagini: 232
Disponibilitate:
Livrare detalii
14 de zile drept de retur. detalii
Limba si literatura romana pentru clasa a V-a. Caiet de exercitii - Ion Popa, Marinela Popa
Reţine!
» Textul este alcătuit dintr-o serie de cuvinte, propoziţii şi fraze care constituie o comunicare unitară, construită pe baza unei succesiuni logice de idei şi conform regulilor unei limbi.
» După scopul lor şi implicarea afectivă a autorului, textele sunt:
a) literare - acelea în care autorul prezintă în mod expresiv, printr-o evaluare personală, apelând la imaginaţie, fapte, aspecte din natură, personaje, transmiţând totodată propriile gânduri, idei şi sentimente, cu scopul de a-l impresiona pe cititor; cuvintele sunt folosite cu un sens nou, figurat. Textul literar se numeşte şi operă literară. Textul literar poate fi alcătuit în versuri, în proză sau numai sub formă de dialog.
b) nonliterare - acelea care nu presupun implicarea afectivă a autorului sau a vorbitorului şi au scopul de a-l informa pe cititor, de a-i oferi date precise, de a-1 convinge, fără să apeleze la imaginaţie, cuvintele fiind folosite cu sensul lor propriu, obişnuit. Texte nonliterare sunt articolele din ziare şi reviste, anunţurile, reclamele, reţetele de bucătărie, mersul trenurilor; cartea de telefon, anecdotele etc.
» Procedeele (modalităţile) prin care autorul înfăţişează într-un text literar sau nonliterar întâmplări, locuri şi oameni şi îşi exprimă astfel propriile gânduri, idei şi sentimente se numesc moduri de expunere.
» Modurile de expunere sunt:
a) naraţiunea - procedeul prin care autorul povesteşte o întâmplare sau un şir de întâmplări, într-o anumită ordine;
b) descrierea - procedeul prin care autorul înfăţişează un colţ din natură, anotimpuri, fenomene, chipuri de oameni sau diferite obiecte;
c) dialogul - procedeul prin care se reproduce o discuţie între două sau mai multe personaje.
» Fiecare replică a unui dialog se marchează cu linie de dialog (—).
» Dialogul se asociază, de obicei, cu verbe de declaraţie sau de informare (a zice, a spune, a afirma, a întreba etc. j. Când verbele se află înaintea replicii, sunt urmate de două puncte [: ].
» Linia de dialog nu trebuie confundată cu cratima, care este mai scurtă şi nu se foloseşte niciodată la începutul rândului.
» într-un text literar modurile de expunere se pot îmbina între ele.
CUPRINS:
Unitatea 1 • Recapitularea cunoştinţelor
din ciclul primar 9
din ciclul primar 9
A. Clasificarea textelor 10
B. Părţile de vorbire 10
C. Părţile de propoziţie 10
D. Exerciţii 11
Evaluarea iniţială 15
Unitatea 2 • în lumea cărţii 17
A. Cartea - obiect cultural 18
B. Situaţia de comunicare 25
C. Propoziţia şi semnele de punctuaţie. 29
Evaluare 40
Unitatea 3 • în universul familiei 41
Lectură 41
în zori, pe ploaie de Fănuş Neagu
A. Textul literar 42
B. Lexicul (vocabularul). Cuvântul -
unitatea de bază a vocabularului 53
C. Sinonimele 57
D. Antonimele 59
E. Câmpul lexical 61
Evaluare 63
Unitatea 4 • Universul păsărilor 65
Lectură 65
Sărăcuţul!... de Emil Gârleanu
A. Caracteristicile textului narativ 66
B. Planul simplu şi planul dezvoltat.
Rezumatul 73
C. Fonetica. Sunetele. Literele. Alfabetul.. 78 Câteva reguli ortografice şi ortoepice.. 80
D. Silaba 83
E. Semnele ortografice 85
F. Accentul 88
Evaluare 91
Unitatea 5 • Lumea basmului 93
Lectură 93
Făt-Frumos cu carăta de sticlă
(fragmente) de Petre Ispirescu
A. Literatura populară 94
Caracteristicile textelor literare
populare 94
Basmul 94
B. Rezumatul. Povestirea 102
C. Verbul 104
1. Felul verbelor 104
2. Modurile verbului 108
3. Timpurile modului indicativ 111
4. Funcţiile sintactice ale verbului... 116
5. Ortografia verbului 117
Evaluare 121
Unitatea 6 • Farmecul naturii 123
Lectură 123
Somnoroase păsărele de Mihai Eminescu
Somnoroase păsărele de Mihai Eminescu
A. Textul descriptiv. Imaginile artistice. 124
B. Substantivul. Clasificare. Flexiune.... 130
B. Substantivul. Clasificare. Flexiune.... 130
C. Articolul hotărât şi nehotărât 133
Scrierea substantivelor cu -ii şi -iii 135
D. Posibilităţi combinatorii
ale substantivului 138
E. Prepoziţia 141
Data aparitie | 2020 |
Editie | Editia I |
ISBN | 978-606-38-0376-5 |
Loc aparitie | Bucuresti |
Numar de pagini | 232 |
Tip coperta | Necartonat |
Autor | Ion Popa, Marinela Popa |
Numar pagini | 232 |
0
Ion Popa, Marinela Popa